Методична робота

Презентація роботи МО вчителів 3-х класів при Мостиському ЗЗОШ №1 за 2017-2018 н.р.
Погоджено     
протокол  засідання РМО
№1 від 22.08.2016р.
       Затверджено                                                      
             методичною радою                                                                           
             Мостиської  ЗОШ №1 І-ІІІст.                                           
             протокол №1 від      30.08.2016р.                                                                                                                         Заступник директора                                                                              _________________    Шарван М.В.
                         


                                План роботи
            методичного обєднання
            вчителів 2-х класів
           Мостиського локального
            освітнього округу №1
            на 2016-2017 н.р.
              



                                             

                                                                  Керівник: Баша О.Т.

                                             2016 
                                         


                                                  І.  ВСТУП
  У 2015-2016н.р. вчителі 1-х класів міжшкільного методичного об'єднання працювали над проблемою "Розвиток творчих здібностей учнів на основі використання нестандартних форм організації пізнавальної діяльності".                            
   На засіданнях розглядалися нормативно-правові документи щодо організації навчально-виховного процесу в закладах освіти, актуальні проблеми методики викладання шкільних дисциплін, інформація стосовно проведення навчальних, позакласних занять, щодо змін у веденні журналів, велися огляд та обговорення методичної літератури, книг, періодичних видань.
    Аналіз роботи методичного об'єднання за минулий рік показав, що підвищився науково-теоретичний та методичний рівень викладання предметів, посилилась увага до виховної та розвивальної функції навчання, до пошуку його ефективних форм і методів. Свою діяльність учителі спрямували на пошук наукових новинок, на створення творчої атмосфери, модернізацію форм, методів та засобів навчання та виховання дітей, а головне – на реалізацію принципу рівноправного діалогу між учителем та учнем.
  У процесі роботи виправдали себе такі форми, як моделювання предметів, індивідуальна та групова робота з обдарованими та слабо встигаючими учнями, корекція знань учнів на основі діагностичної діяльності вчителя, вирішення педагогічних ситуацій і проблем, розробки складних тем програми.
  Засідання методичних обєднань проводилися в різноманітних формах. В Арламівсько-Волянській ЗОШ І-ІІ ступенів відбувся семінар-практикум "Розвиток зв'язного мовлення молодших школярів на уроках у початкових класах". Учитель Кльоцко Л.І. підготувала відкритий урок з природознавства «Сонце у нашому житті» та виступила з доповіддю "Розвиток зв'язного мовлення молодших школярів на уроках у початкових класах". Члени МО поділилися досвідом роботи на тему  «Використання  цікавих вправ та завдань для розвитку зв’язного мовлення на уроках природознавства». У  Гостин-цівській ЗОШ І-ІІ ступенів  цікаво пройшло практичне заняття «Розвиток  логічного мислення першокласників». Учитель Мік О.Я. провела урок математики за темою «Повторення таблиць додавання і віднімання чисел у межах 10», і практичне заняття з використанням рольових ігор на тему «Розвиток  логічного мислення молодших школярів».
        Під час навчального року вчителі вміло реалізовували і виховні цілі. Працювали в напрямках національного, патріотичного, естетичного та сімейного виховання. З цією метою проводили виховні години, свята, екскурсії. В усіх перших класах було проведено свято «Прощання з Букварем». 56 учнів перших класів брали участь у конкурсі «Колосок», 39 із них нагороджені дипломами «Золотий колосок».
   У Мостиській ЗОШ №1 постійно працював консультаційний пункт, де вирішувалися проблеми, які виникали під час навчально-виховного процесу.
   У 2016-2017н.р. до складу міжшкільного методичного  об'єднання вчителів 1-х класів Мостиського локального освітнього округу №1 входить 8 чоловік. Аналізуючи якісний склад учителів, слід зазначити, що  100% учителів, які працюють у 2-их класах,  є фахівцями. Серед них – 4 спеціалісти вищої кваліфікаційної категорії (50%), 3 – І  категорії (37,5%), 1 – учитель-спеціаліст (12,5%). Середній стаж роботи становить понад 25 років.   Звання «старший вчитель» має 2 вчителі (25%), 1 – «вчитель-методист» (12,5%).  Це свідчить про високий  фаховий і методичний  рівень  учителів.
  У 2015-2016 н.р. атестувалися Мік О.Я. (Гостинцівська ЗОШ І-ІІ ступенів) і Кльоцко Л.І.(Арламівсько-Волянська ЗОШ І-ІІ ступенів). Результати їх атестації: Мік О.Я. – підтвердження спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії встановлення звання «старший вчитель», Кльоцко Л.І. – підтвердження категорії «спеціаліст 9-го тарифного розряду. Свій досвід Мік О.Я. популяризувала через проведення практичного заняття на тему « Розвиток  логічного мислення молодших школярів», розробила і видала буклет «Використання ігор на уроках математики в 1 класі».
   Учитель Баша О.Т. є членом обласної творчої групи. Працює над методичними рекомендаціями для вчителів 2-х класів з методики складання контрольних робіт з української мови.
   У 2016-2017 н.р. члени методоб'єднання працюватимуть над проблемою «Розвиток творчої активності вчителів і вдосконалення якості навчально-виховного процесу шляхом використання традиційних та інноваційних технологій навчання з метою всебічного розвитку учнів та формування їх базових компетентностей». Виходячи з цього, на засіданнях будуть обговорюватися такі питання:
1.Досконале вивчення удосконалених програм для 2 класу.                                 
2. Формування навичок правильного, виразного та осмисленого читання, грамотного письма та швидкого обчислення.
3. Методи стимулювання учнів з метою попередження відставання у навчанні.
4. Вироблення в учнів уміння здобувати знання різноманітних джерел масової інформації.
5. Розвиток креативності педагога в освітньому процесі.
6. Використання інформаційних  технологій  під час самоосвітньої діяльності вчителя.
7. Ознайомлення і впровадження в практику сучасних освітніх технологій та інновацій.

           ІІІ.  Тематика засідань методичного об'єднання
Дата
       Тематика  засідань
Виконавець
Школа
29.08
2016р.






















23.11.
2016р.























22.02.
2017р.























26.04.
2017р.
                          І засідання                                             Тема. Особливості організації навчально- виховного процесу в  початкових класах в загальноосвітніх  навчальних закладах   у  2016-2017 навчальному році.                                            Мета.  Провести детальний аналіз роботи ММО вчителів 2-их класів, розглянути перспективи подальшої професійної діяльності фахівців, обговорити особливості подальшого планування та реалізації питань викладання предметів в початковій школі, визначити шляхи подальшого підвищення фахового рівня та професійної компетенції вчителів.                                                                 Форма:  консультативний  пункт
                 План засідання
1. Затвердження плану роботи на 2016-2017н.р.
2. Опрацювання інструктивно-методичного листа МОНУ "Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2016-2017 навчальному році"
3. Детальне опрацювання Наказу № 948 від 05.08.2016р. «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4 класів загальноосвітніх закладів» 
4. Обговорення та вивчення «Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи.  (Додаток до наказу МОН від 19.08.2016 № 1009 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222")
5. Педагогічний діалог: «Радимо прочитати».
 
                          ІІ засідання
Тема. Українські народні звичаї та традиції – невичерпне джерело навчання та виховання учнів  на уроках і в позаурочний час у початкових класах
Тема. Формувати в учнів початкових класів громадянської культури, громадянської свідомості, сприяти засвоєнню духовних цінностей українського народу.
Форма: семінар-практикум
                   План засідання 
1. Майстер-клас  «Український  віночок -  оберіг дівочої  долі»
2.  Відкритий урок з трудового навчання. Тема  «Плетення українського віночка»
3.  Виступ  «Використання українських народних звичаїв і традицій у процесі навчання та виховання молодших школярів»
4.  Обмін досвідом  «Мій найкращий         виховний захід на патріотичну тематику»
5.   Педагогічний діалог: «Радимо прочитати».

                                                              
              

                    ІІІ засідання                                                                                                                                             Тема.  Розвиток  зв’язного  мовлення другокласників.                                     
Мета.  Висвітлити форми і методи розвитку зв’язного мовлення молодших школярів. Ознайомитись із досвідом роботи вчителів з питання  розвитку та підтримки обдарованих дітей у початковій школі.
Форма:  практичне заняття.
              План засідання
1. Урок розвитку  зв’язного  мовлення. Тема «Будуємо текст-розповідь»
2.  Практичне заняття на тему                               « Розвиток  зв’язного  мовлення  молодших  школярів»
3.  Гра-презентація  «Подорож у королівство Української мови»
4. Аукціон ідей: «А я роблю так: розвиток та підтримка обдарованих дітей у початковій школі».
5.   Педагогічний діалог: «Радимо прочитати».

                 





                  ІV засідання
Тема.  Підсумки роботи методичного об’єднання вчителів  початкових класів за 2016 – 2017 навчальний рік та складання перспективного плану на наступний рік.
Мета.  Підвести підсумки роботи методичного об’єднання вчителів 2-их  класів за 2016 – 2017 н. р., заслухати звіти вчителів про підсумки роботи над проб-лемною темою та реалізацію методичного проекту;  скласти перспективний план роботи МО на наступний  навчальний рік.
Форма:  методичний марафон
              План засідання
1.Творча лабораторія вчителя: Презентація бібліотечного уроку «Білі гуси летять над лугами»  (Ознайомлення з творчістю О. Олеся)
2.  Звіт про виконання плану роботи МО «Підведення  підсумків роботи методичного об’єднання вчителів початкових класів за 2015 – 2016 навчальний рік.
3.Звіти вчителів «Підсумки роботи над проблемною темою».
4.  Панорама ідей: «Складання перспекти-вного плану роботи методичного об’єдна-ння вчителів початкових класів на 2017- 2018 навчальний рік».
5.  Методична скарбничка. Огляд новинок педагогічної літератури.












Баша О.Т.

Баша О.Т.



Баша О.Т.


Сокульська В.І.
Члени МО











Пацула С.С.

Пацула С.С.
                       
Лесько М. 
Мік О.Я.  Лесько М.
          
Члени МО














Лега О.Б.

Лега О.Б.
     Сокульська В.І.
Данилів О. Кльоцко Л.І            Мік О.Я.
Члени МО



















Баша О.Т.


Баша О.Т.

Члени МО
                     Баша О.Т.


Члени МО


Мостиська ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів





















Хоросницька ЗОШ І-ІІ ступенів
























Твіржансь-ка ЗОШ І-ІІІ ступенів





















Мостиська ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів



  ІІІ. Відомості про членів методичного об'єднання
з/п
Прізвище, ім'я, по батькові вчителя
Школа
Пед. стаж
Категорія звання
Проблема для поглибленого опрацювання
Форма звітування
1.
Баша Олександра Тарасівна
Мостиська ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів
34 роки
Вища, "Вчитель-методист
Методика тесту-вання навчальних досягнень молод-ших школярів з української мови
Реферат
2.
Лесько Марія Мар'янівна
Мостиська ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів
34 роки
Вища, "Старший учитель"
Впровадження у навчально-виховний процес звичаїв, традицій українського народу
Реферат
3.
Сокульська Віра Іванівна
Мостиська ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів
19 ро-ків
І категорія
Актуалізація пізнавальної діяльності молод-ших школярів
Реферат
4.
Данилів  Оксана Станіславівна
Мостиська ЗОШ І-ІІ ступенів
27 ро-ків
І категорія
Розвиток уміння дітей говорити майстерно
Добірка дидакт. матер.
5.
Кльоцко  Любов Іванівна
Арламівсько-Во-лянська ЗОШ І-ІІ ступенів
28ро-ків
Спеціаліст
Розвиток зв'яз-ного мовлення молодших шко-лярів
Реферат
6.
Лега  Оксана Борисівна
Твіржанська ЗОШ І-ІІІ ступенів
33 роки
І категорія
Формування на-вичок виразного читання молод-ших школярів
Доповідь
7.
Мік  Олександ-ра Ярославівна
Гостинцівська ЗОШ І-ІІ ступенів
35 ро-ків
Вища
Розвиток  логіч-ного мислення молодших шко-лярів
Дидак-тичні мате-ріали
8.
Пацула  Світла-на Степанівна
Хоросницька ЗОШ І-ІІ ступенів
32 роки
І категорія
Розвиток мовле-ння молодших школярів
Доповідь



Погоджено                                                                                                                       на засіданні ММО                                                                                                             вчителів початкових класів                                                                                                                                                                       протокол №1                                                                                                                                                                                                       від   _________________________  

 Затверджено                                                                   на засіданні методичної ради                                                                          Відділу ОКТМС Мостиської  міської ради                            протокол №1                                                                                          від  ____________________________                        

              План роботи
     міжшкільного методичного обєднання
     вчителів 3-х класів
     при Мостиській ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів
     відділу освіти, культури і туризму,
     молоді та спорту
     Мостиської міської ради
     на 2017-2018 н.р.
                 

                                                                      Керівник   ММО
                                                                     учитель початкових класів
                                                                     Мостиської  ЗОШ №1
                                                                     І-ІІІ ступенів
                                                                            Баша О.Т.

                                             2017 
                                         
                                         




                                                      І.  ВСТУП
  У 2016-2017н.р. вчителі 2-х класів міжшкільного методичного об'єднання працювали над проблемою «Розвиток творчої активності вчителів і вдосконалення якості навчально-виховного процесу шляхом використання традиційних та інноваційних технологій навчання з метою всебічного розвитку учнів та формування їх базових компетентностей».                                                                                                
   На засіданнях розглядалися нормативно-правові документи щодо організації навчально-виховного процесу в закладах освіти, актуальні проблеми методики викладання шкільних дисциплін, інформація стосовно проведення навчальних, позакласних занять, щодо змін у веденні журналів, велися огляд та обговорення методичної літератури, книг, періодичних видань.
    Аналіз роботи методичного об'єднання за минулий рік показав, що підвищився науково-теоретичний та методичний рівень викладання предметів, посилилась увага до виховної та розвивальної функції навчання, до пошуку його ефективних форм і методів. Свою діяльність учителі спрямували на пошук наукових новинок, на створення творчої атмосфери, модернізацію форм, методів та засобів навчання та виховання дітей, а головне – на реалізацію принципу рівноправного діалогу між учителем та учнем.
  У процесі роботи виправдали себе такі форми, як моделювання предметів, індивідуальна та групова робота з обдарованими та слабо встигаючими учнями, корекція знань учнів на основі діагностичної діяльності вчителя, вирішення педагогічних ситуацій і проблем, розробки складних тем програми.
  Засідання методичних обєднань проводилися в різноманітних формах. В Хоросницькій ЗОШ І-ІІ ступенів відбувся семінар-практикум на тему «Українські народні звичаї та традиції – невичерпне джерело навчання та виховання учнів  на уроках і в позаурочний час у початкових класах».  Учитель Пацула С.С. підготувала і провела майстер-клас  «Український  віночок -  оберіг дівочої  долі» та  відкритий урок із трудового навчання  на тему «Плетення українського віночка».
У  Твіржанській ЗОШ І-ІІІ ступенів  цікаво пройшло практичне заняття «Розвиток  зв’язного  мовлення  другокласників».  Учитель Лега О.Б. провела урок розвитку  зв’язного  мовлення на тему «Будуємо текст-розповідь» і   практичне заняття на тему « Розвиток  зв’язного  мовлення  молодших  школярів», під час якого були  детально висвітлені форми і методи розвитку зв’язного мовлення молодших школярів. Зацікавила присутніх гра-презентація  «Подорож у королівство Української мови», яку продемонструвала учитель Мостиської ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів Сокульська В.І.
   Під час навчального року вчителі вміло реалізовували і виховні цілі. Працювали в напрямках національного, патріотичного, естетичного та сімейного виховання. З цією метою проводили виховні години, свята, екскурсії. 56 учнів других класів брали участь у конкурсі «Колосок», 39 із них нагороджені дипломами «Золотий колосок».
   У Мостиській ЗОШ №1 постійно працював консультаційний пункт, де вирішувалися проблеми, які виникали під час навчально-виховного процесу.
   У 2017-2018 н.р. до складу міжшкільного методичного  об'єднання вчителів                 3-х класів Мостиського локального освітнього округу №1 входить 11 чоловік. Аналізуючи якісний склад, слід зазначити, що  100% учителів, які працюють у 3-іх класах,  є фахівцями. Серед них – 3 спеціалісти вищої кваліфікаційної категорії (27%), 6 – І  категорії (55%), 1 – ІІ  категорії (9%), 1 – учитель-спеціаліст (9%). Середній стаж роботи становить понад 25 років.   Звання «старший учитель» має 1 вчитель (9%), 1 – «вчитель-методист» (9%).  
   У 2016-2017 н.р. атестувалися Пацула С.С. (Хоросницька ЗОШ І-ІІ ступенів) і Лега О.Б. (Твіржанська ЗОШ І-ІІІ ступенів). Результати їх атестації:    Пацула С.С. – підтвердження спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії,  Лега О. Б. – підтвердження спеціаліста І кваліфікаційної категорії.
   Учитель Баша О.Т. є членом обласної творчої групи. Працює над методичними рекомендаціями для вчителів 3-х класів з методики складання контрольних робіт з української мови.
   У 2017-2018 н.р. члени методоб'єднання працюватимуть над проблемою «Залежність успішності учнів від вибору моделей, методів і технологій навчально-виховного процесу». Виходячи з цього, на засіданнях будуть обговорюватися такі питання:                                                                                         
  1. Досконале вивчення удосконалених програм для 3 класу.                                         
2. Формування навичок правильного, виразного та осмисленого читання, грамотного письма та швидкого обчислення.                                                                     
3. Методи стимулювання учнів з метою попередження відставання у навчанні.                                                                                                                                       
4. Вироблення в учнів уміння здобувати знання з різноманітних джерел масової інформації.                                                                                                                                     
5. Перехід на особистісно-орієнтований та діяльнісний підходи в організації роботи членів ММО.
6. Розвиток креативності педагога в освітньому процесі, участь у фахових конкурсах, поширення свого досвіду роботи на сторінках педагогічної преси та педагогічних сайтах.
 7. Використання інформаційних  технологій  під час самоосвітньої діяльності вчителя.                                                                                                                                                           8. Ознайомлення і впровадження в практику сучасних освітніх технологій та інновацій.
                      









ІІІ.  Тематика засідань методичного об'єднання


                     
14.08
2017р.

























23.11.
2017р.























22.02.
2018р.























26.04.
2018р.
  І засідання                                                                  
 Тема. Особливості організації навчально- виховного процесу в  початкових класах в загальноосвітніх  навчальних закладах   у  2017-2018 навчальному році.                            Мета.  Провести детальний аналіз роботи ММО вчителів 3-их класів, розглянути перспективи подальшої професійної діяльності фахівців, обговорити особливості подальшого планування та реалізації питань викладання предметів в початковій школі, визначити шляхи подальшого підвищення фахового рівня та професійної компетенції вчителів.                                                                 Форма:  консультативний  пункт
                 План засідання
1. Затвердження плану роботи на 2017-2018н.р.
2. Опрацювання Додатку до листа МОНУ від 09.08.2017р. №1/9-496 "Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2017-2018 навчальному році"
3. Детальне опрацювання Наказу № 948 від 05.08.2016р. «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4 класів загальноосвітніх закладів»  (3 клас)
4. Обговорення та вивчення «Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи.  (Додаток до наказу МОН від 19.08.2016 № 1009 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222")
5. Обговорення проекту нового Закону про освіту;
6. Педагогічний діалог: «Радимо прочитати»
 
                        

                       ІІ засідання
Тема. Якісна перевірна робота – запорука адекватного оцінювання навчальних досягнень молодших школярів з української мови»
Тема. Формувати в учителів початкових класів уміння якісно складати перевірні роботи з дотриманням усіх вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень молодших школярів, із застосуванням завдань різних когнітивних рівнів.
Форма: семінар-практикум
                   План засідання 
1. Майстер-клас  «Методика складання якісних перевірних робіт для оцінювання навчальних досягнень молодших школярів з української мови»
2.  Відкритий урок з української мовиТема.  Самостійна робота  за темою «Слово. Значення слова. Будова слова»            
3.  Актуальний інструктаж «Способи актуалізації розумової діяльності учнів на уроках математики»
4. Тренінг «Успішний учитель у сучасній школі».
5.   Педагогічний діалог: «Радимо прочитати».

                                                              
             
ІІІзасідання                                                                                                                                             Тема.  Розвиток пізнавальної діяльності молодших школярів за допомогою                     інтерактивних методів навчання
Мета.  Висвітлити форми і методи розвитку пізнавальної діяльності молодших                        школярів за допомогою інтерактивних методів навчання. Ознайомитись із досвідом роботи вчителів з питання  розвитку вміння учнів правильно і красиво спілкуватися
Форма:  практичне заняття.
              План засідання
1. Урок позакласного читання.  Тема «Якщо тобі сутужно – прийде на поміч дружба»  (Тема дружби у творах Лесі Українки)                                                               
2.  Салон педагогічної майстерності «Інтерактивні ігри – як спосіб розвитку пізнавальної активності учнів»
3. Презентація конспекту  уроку розвитку зв’язного мовлення з використанням інноваційних методів та прийомів роботи з метою розвитку вміння учнів говорити майстерно
4. Розробка методичних рекомендацій «Психологічні поради. Як зробити урок ефективним».
 5.   Педагогічний діалог: «Радимо прочитати».

                 


                         ІV засідання
Тема.  Підсумки роботи методичного об’єднання вчителів  початкових класів за 2017 – 2018 навчальний рік та складання перспективного плану на наступний рік.
Мета.  Підвести підсумки роботи методичного об’єднання вчителів 3-их  класів за 2017 – 2018 н. р., заслухати звіти вчителів про підсумки роботи над проблемною темою та реалізацію методичного проекту;  скласти перспективний план роботи МО на наступний  навчальний рік.
Форма:  методичний марафон
              План засідання
1. Презентація  методичного кейсу для вчителя «Практика виховання у початковій школі: сценарії, розробки виховних заходів, дидактичний матеріал»
2.  Звіт про виконання плану роботи МО «Підведення  підсумків роботи методичного об’єднання вчителів початкових класів за 2017-2018 н. р.
3.Звіти вчителів «Підсумки роботи над проблемною темою».
4.  Панорама ідей: «Складання перспекти-вного плану роботи методичного об’єднання вчителів початкових класів на 2018- 2019 навчальний рік».
5.  Методична скарбничка. Огляд новинок педагогічної літератури.











Баша О.Т.

Баша О.Т.


Баша О.Т.



Баша О.Т.
                  Сокульська В.І.            члени МО                                             














Баша О.Т.
         
Баша О.Т.

Боса М.М.

Баша О.Т.

члени МО














Сокульська В.І.

Сокульська В.І.

Данилів О.С.


Баша О.Т.
Сокульська В.І.














Баша О.Т., Сокульська, Данилів О., БосаМ.М.

               Баша О.Т.
члени МО

Баша О.Т.

члени МО


Мостиська ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів























Мостиська ЗОШ №1  І-ІІІ ступенів






















Мостиська ЗОШ І-ІІ ступенів























Мостиська ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів


  
Конспекти уроків
1 клас


                УРОК- СВЯТО        «День народження букви Щ»

Тема. Буква «щ», позначення нею звукосполучення [щч]. Читання складів і слів з нею. Звуко-буквений аналіз слів. Робота з дитячою книгою. Правопис малої букви «щ». Читання та правопис слів з нею.

Загальнопізнавальні цілі:
- ознайомити із буквою «щ» та її звуковим значенням;
- розвивати навички зв’язного та свідомого читання;
- збагачувати словниковий запас;
- активізувати пізнавальну діяльність учнів;
- виховувати турботливе ставлення до природи.

Предметні компетентності (конкретизовані навчальні цілі, очікувані
результати):
Початковий рівень:
- визначає букву «щ» у словах тексту вірша;
- визначає дійові особи у тексті.
Середній рівень:
- порівнює друковану і рукописну букви «щ»;
- наводить приклади слів з буквою «щ»;
Достатній рівень:
- пише малу букву «щ», склади і слова з нею;
- читає склади, речення з вивченими буквами;
- читає текст в особах;
- списує з друкованого тексту;
Високий рівень:
- виконує звуковий аналіз слів з літерою «щ»;
- самостійно будує  зв’язне висловлювання за поданим початком;
- висловлює оцінні судження щодо складенихзв’язних висловлювань
однокласників та щодо своєї роботи на уроці.
                                                 
                                                  
                                      План- конспект  уроку
I.   Організаційний момент
Учитель                                                                                                                                                                                  У святковий час ми зібрались тут,
Щоб день народження відзначити,
Порозважатись і пограти,
Гостинцями всіх обдарувати,
Успіху всім побажати.
II.  Святкування дня народження букви Щщ
—  Не тільки люди, але й букви мають свій День народження.
1.  Відгадування загадки.
—  Відгадайте, про яку букву йде мова.
Буква ця на щітку схожа.                                                                                 Щітка всюди допоможе:                                                                                         щось почистить, щось помиє –                                                                                     це найкраще щітка вміє.           (Буква щ)
2.  Ознайомлення з друкованою і рукописною літерами «ї» за таблицею та їх
порівняння.

3.      Показ  лялькової  вистави.
—  Буква ю запізнилася на день народження. Вона вирішила іменин­ниці на її гостям подарувати лялькову виставу.
Вітайте акторів! Вистава називається «Абетка — азбука».
Дорогу Песикові перейшла руденька Кицька.
— Гав! — по-дорослому гримнув на неї безприв’язний вуличний беш­кетник.
—   Песику, виховані діти спершу вітаються. І, взагалі, з дівчатками треба бути чемним й обов’язково поступатися дорогою!
—  Звідки ти знаєш, що я маю робити?— здивувався Песик.
—  Про це написано у книжці.
—  У книжці? Ти вмієш читати? Дивно...
—  Нічого дивного немає: всі діти вчаться. Тільки ти один не розгор­нув досі жодної книжки.
Песик сором’язливо опустив очі:
—  Розумієш, кицю, мені ніколи цим займатися: то за вами ганяєш­ся, то за вітром у полі, то за кістку воюєш... А як ти навчилася читати — це дуже важко?
—  Навіть легше, ніж ганятися за вітром.
—  І ти мене навчиш?
—  Будь ласка, хоч зараз.
—  З чого почнемо?
—  З вивчення букв.
—  Де ж ці букви знаходяться — далеко?
—  Живуть вони в чарівному палаці, який називається Абетка.
—  Кицю, чи багато цих букв?
—  Тридцять три.
—  А чому цей палац зветься Абеткою?
—   Кажуть, його назвали іменами двох перших букв А та Б і дода­ли закінчення -етка. Як, наприклад: піпетка, таблетка, ракетка, етикет­ка. А ще АБЕТКУ називають АЗБУКОЮ — від перших давньоукраїнсь­ких букв аз і буки.
—  Цікаво, кицю, цікаво.
—   Отже, розпочнемо урок?
—  Звичайно, кицю, АБи ВиГоДа була від того!
—   Ось бачиш, Песику, ти вже й сам назвав перші букви абетки:
А, Б, В, Г, Д..

4. Визначення місця букви Щ в алфавіті
- Чому на свято буква Щ запросила букву Ю?
- Назвіть двох сусідок зліва. Вони також прийшли із подарунком. Послухайте вірш.
Букві Щ сказала Ш:
— Ти стрибаєш, як лоша. Я на тебе дуже схожа,
Хоч стрибати так не можу...
— А відгадка тут проста:
Я — з хвостом,
Ти — без хвоста.

- Хто ще з вас, діти, знає вірш про букву Щ?
- Розкажіть про букву  Ща!
- Та вона така ж, як
 Ша,
Тільки в неї, - каже Костик, -
Як
 гачок,  праворуч  хвостик.
5. Читання учителем казки
                               Як народилася буква Щ
Було це дуже давно, коли Природа – мати створювала звуки й Азбуку. Кожен звук людського мовлення дістав право подарувати людям свою букву.
Одного разу звуки вийшли на берег річки зустрічати ранок. Навколо було гарно й тихо. Тоненький серп місяця стомлено скотився за гору. Одна за одною згасали зірки на небі. Легенький вітерець пробіг по верхівках очерету. Очерет здригнувся і зашумів: ш – ш – ш. А всі маленькі мешканці, що жили в очереті, - черепашки, каченятка, рачки – йому відповіли: ч – ч – ч – ч – ч. Це означало: дай нам ще трохи поспати. І всі почули, як навколо лунало: ш – ч – ш – ч – ш – ч – ш – ч – ш – ч, почали переглядатися між собою, а дехто почав закривати вуха. Воно й справді неприємно слухати будь – які сварки. Невідомо, чим би все це скінчилося, якби не сонечко. Воно, як завжди, піднялося над лісом своєчасно без ніяких нагадувань. Перші сонячні промінчики погладили все і всіх, хто зустрічав його з високо піднятою головою. Потім вони заглянули вниз на землю і приголубили кожну травинку, кожну билинку, кожну травинку.
А звукам [ш - ч], які ледве не посварилися між собою, Сонечко сказало:
-        Вам не сваритися між собою треба, а об’єднатися. Заживете спокійно, а Азбука отримує нову букву.
Тут Сонечко своїми проміннями щільно обняло два звуки [шч], зв’язало стрічкою і бантик опустило. З’явилася широка, гарна, впевнена в собі буква Щ. Така щирість і щедрість Сонечка викликали щасливі посмішки у всіх, кому пощастило це спостерігати. А що робилося навколо! Щавель у лузі зазеленів. Кущі загойдали пташині гніздечка. Щиглик щебетав без відпочинку. Щука залишила у спокої своїх карасів. Щогла міцно тримала на собі парус і щодуху несла на маленький човен вперед, до щастя. Щенята намагалися залізти на щабель, щоб краще роздивитися, що сталося, хоч лазити зовсім не вміли. Усі щітки взялися до роботи, змели сміття, всі щепочки до купи. А щуплий щур злякався і поклявся нікого і нічого не чіпати. Щербатий місяць теж хотів піднятися, щоб глянути, що діється навколо, та не зміг: старенький був уже.І навіть вітрище ущух у кущах. Не свище вітрище – зачах.    
І з того часу гарна буква Щ завжди стоїть на місці, де звучать поряд, разом звуки [шч]. Отже, два звуки позначає буква Щ – [шч].
Олексій Катрич.
-        Цікава казка, діти?
- Які ви запам’ятали слова із казки, де буква “ща” позначила два звуки?
- Я нагадаю вам, а ви за мною їх повторіть і спробуйте запам’ятати їх якомога більше: щавель, щабель і щебетати, щедрівка, щедрий і щеня, щасливий, щирий і щербатий, ще щітка, щепа і щока.
6. Подарунки учнів.
- Які малюнки намалювали ви? Чому?
- Багато слів є з буквою щ. Буква одна, а звуків два – [шч]. Обидва приголосні, це треба запам’ятати.
7. Читання учнями складів за таблицею:
ША    ШО    ШУ   ШЕ    ШИ    ШІ 
ЧА      ЧО     ЧУ    ЧЕ      ЧИ     ЧІ 
ЩА    ЩО    ЩУ   ЩЕ    ЩИ    ЩІ 
8. Читання слів із таблиці.
9.  Побажання для букви Щ  (щастя, щедрість, щирість)
- Коли ви вітаєте з днем народження своїх рідних, друзів, чи знайомих, що бажаєте їм?
10.  Слухання легенди про щастя
                                          Про щастя
                
Українська народна легенда Полтавщини
      Жило щастя у пуп’янку квітки на великій луці. Багато людей приходило до тієї квітки і просили, щоб квітка розкрилася, бо всім хотілося бути щасливими. Та квітка була «мертва». Ішли до неї і злидарі і багаті, хворі і здорові, чесні і брехуни, ті люди, які мали все, і ті, які не мали нічого. Але квітка ні перед ким не розкрилася. Нічого не могли вдіяти люди з квіткою і здавалося їм, що вони нещасливі. Деякі хотіли примусити квітку розкритися хитрощами: несли їй дари, ворожили біля неї, колдували, але все марно.
    От одного разу ішла тією лукою заморена натруджена жінка і вела за руку свого маленького синочка. Вона чула про квітку щастя і їй так кортіло на неї бодай подивитися, адже вона була така нещасна по життю.
    Підійшли з сином до квітки і раптом хлопчикові стало смішно, і він голосно і радісно розсміявся.
В цю ж мить квітка щастя розкрилася. А жінка зрозуміла, що вона щаслива, адже у неї хороший здоровий хлопчик, та й сама має здоров’я працювати, хоч і дуже стомлена. А ще син її любить. А коли людина почувається здоровою і комусь потрібною — це і є щастя. І по-справжньому може бути щасливою лише дитина, бо радіє безкорисливо кожному дню. Тому дитині квітка і розкрилася.
- Чи можна щастя побачити, взяти у руку? Щастя — для кожного різне — для одних здоров’я, для інших гроші, для когось сім’я та діти.

- Як виглядає щаслива людина? Виберіть  щасливого  смайлика.
                            
11. Оберіть звукову модель слова щастя:
[ -  o - І= o ]            [ - - o - І = o ]                 [ - - o - І - = o ]
ІІІ.  Розваги для гостей.
- Буква Щ подбала про розваги для своїх гостей.
1. Робота в парах. Зєднайте частини  прислівїв  і  прочитайте їх.
— Найбільше щастя в житті –                          коли йому щастя посміхнеться.
— Не було б щастя,                                           здоров’я.                        
 — Ніхто не знає,                                               та нещастя помогло.




— Не родись багатий,                                       а нещасний плаче.
— Хто дрімає,                                                    а родись щасливий.
— Щасливий скаче,                                          той щастя не має.



— Щастя знає,                                                  а нещастя летить.         
— Щастя біжить,                                             той і щастя не знає.                       — Хто горя не бачив,                                      кого шукає.

2.  Робота в групах. Правильно пронумеруйте рядки. Складіть вірш і прочитайте.

                  Щиглик та зайчик
1)     Сидить щиглик та щебече
нашорошив довгі вуха.
Барабанщик зайчик слуха –
на кущі весь день та вечір.


      Рак  та щука
1)       Рак для щуки, чи-ки-бри-ки,
та нема у щуки ніг.
Приміряти швидко біг,
зшив добрячі черевики.


3.  Робота  з дитячою книжкою. (А.Журавльова, В. Федієнко. Книга для читання та розвитку зв’язного мовлення).
Читання та обговорення оповідання «Ящірка»

4. Буква Щ – гостинна господиня. Вона приготувала смачні страви. Прочитайте їх назви.

р  бо  щ,       ка   щу,      бе  р   ще  т,        щ   ля       



 













 



ІV.   Написання малої літери «щ»:
а) «письмо» в повітрі;
б) письмо у зошиті з друкованою основою.

V.   Висловлювання оцінних суджень  щодо складених зв’язних висловлювань однокласників та щодо своєї роботи на уроці.

VІ.   Підведення підсумків уроку вчителем.























 

Немає коментарів:

Дописати коментар